Sebab-sebab laman web kerajaan mudah digodam!


Assalamualaikum wbth.
Malam ni jom kita bahaskan kenapa laman web dalam negara kita sangat mudah dicerobohi.
Pelik tapi benar, kalau diikutkan keselamatan cyber dunia, negara kita antara yang mempunyai peruntukan dan kemudahan paling tinggi antara negara-negara membangun.

Masalahnya??? Ok dah dapat amaran dari anony... sepatutnya admin dah kena sedar bila dah dibagi amaran bermakna dorang dah yakin boleh ceroboh, dan pada masa itu server telah pown dicerobohi, cuma tidak terang terangan,

Sejauh mana ketelusan pihak ketiga yang mentadbir server? Proses seperti ini akan di sub dan di subkan sehingga pihak ketiga dan keempat. Sejauh mana profesionalnya pihak ketiga itu, sepatutnya pihak kerajaan telah sedia maklum akan semua itu, Kenapa private server atau server dari pihak swasta susah diceroboh? Mari kita fikirkan, ramai sedia maklum negara kita mempunyai ramai pakar IT tapi yang mentadbir dan menjaga server siapa? adakah dikalangan rakyat yang mahir?

Bagi saya sepatutnya negara kita sudah tingkatkan segalanya dari segi keselamatan memandangkan kemajuan internet sekarang melangkaui batasan yang ada.

Pesanan saya untuk mengelakkan laman web anda dicerobohi ini adalah antara pesanan-pesanan saya.

1- Pilih hosting yang baik ( Ramai hacker mempunyai hosting sendiri untuk memudahkan proses ) Disamping itu juga para hacker akan menyewa hosting kepada umum dengan harga yang murah, Ingatlah data2 yang mereka perolehi.

2- Tidak perlu bimbang takut PC anda dicerobohi, kerana anda boleh putuskan talian internet bila2 masa sahaja anda perlukan.

3- Jangan terima fail yang tidak diundang, berhati2 dengan gambar, dokumen dan sebagainya kerana semuanya mudah dicompile pada era ini. 

4- Simple dan senang - Gunakan antivirus yang mempunyai perlindungan maksima seperti Kaspersky / Nod 32 / Avast Premium dan MC afee.

Sekian sahaja daripada saya, jika ada komen2 yang membina dalam mewujudkan dunia cyber yang selamat bolehlah dikongsi bersama diruangan komen.

2 comments

Admin, klo kita guna antivirus free download kat internet cth mcm Avira ke xbgus ke? kne pkai antivirus yg admin sebut tu ke bru blh halang virus scra berkesan?

Reply

kalau free, fungsinya limited sikit, tapi apa- apa pun antivirus yang digunakan, sentiasa update, jangan pakai lebih dari 1 antivirus dalam 1 pc, akan jadi collision dan pc berat,

Boleh ja download NOD32 dari laman web rasmi

http://www.eset.my/

http://www.kaspersky.com.my/

Update key boleh dapat dari blog ni tiap2 minggu atau bulan.

Reply

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...