Etika Blogger Skang Ni Teruk???


Assalamualaikum Wbth Dan Selamat Sejahtera

Tajuk cam hot je shah bawak hari nih kan, nanti ada la otai2 blogger cakap baru nak start blogging dah pandai dah nak ckp macam2. maaf ya otai2 semua..

Berbalik pada tajuk kat atas tu.. hehe.. Etika.. apa erti etika?

Etika berasal dari perkataan ‘ethos’ (Greek) yang membawa maksud perangai atau keperibadian.Etika adalah satu sistem dasar akhlak, adat, tingkah laku atau kesusilaan Ia juga bermaksud prinsip moral atau set prinsip moral. Ini bermaksud tanggungjawab dan akibat tingkah laku seseorang atau profesion terhadap masyarakat. Dari sudut perspektif Islam, etika merujuk kepada tingkah laku betul berasaskan Al-Quran dan ketakwaan kepada Allah.

So macam mana dengan Etika kita sebagai blogger, percaya atau tidak sekarang ini ramai blogger mengenepikan soal etika demi meninggikan rating blog atau trafik.

Apa yang sebenarnya mendorong ke arah rating blog yang tinggi.

1 - Politik
2 - Gosip
3 - Penipuan

Tidak kita nafikan di atas adalah salah satu penyumbang trafik yang akan menaikkan rating blog kita,
Tapi dalam kita mengejar rating yang tinggi, kita lupa kadang2 tu fakta yang kita bawa atau post adalah fitnah, nauzubillah.

Tak salah pada pandangan shah untuk kita semua berpolitik tapi ingat batas sempadan, benda yang benar2 sahih, tak ada masalah kita postkan. Jangan lah pula kita menjadi hub untuk orang menyampaikan fitnah, mengaibkan orang dan sebagainya. Jika kita sertakan dengan bukti yang nyata dan boleh dipercayai tiada keraguan, just go for it.

Lagi tinggi rating kita, lagi ramai akan baca dan x kurang juga akan share. So fikir2kanlah kalau sesuatu yang tak betul kita post, berapa byk dosa kita terpaksa tanggung untuk bilangan share2 di dunia dan akibatnya di akhirat kelak.

Dah kot, nanti marah pulak blogger2 kat shah.
Yang baik tu datang dari Allah. yang buruk tu kelemahan diri shah sendiri.

Majulah Blogger Untuk Negara..

1 comments:

Setuju sangat. Alhamdulillah sekarang ni saya lebih berhati-hati, tak nak upload gambar yang tak tutup aurat, atau gosip murahan semata-mata nak dapatkan trafik yang tinggi. ;)

Reply

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...