LAHAD DATU. Seminggu Masa Yang Diperlukan Untuk Menilai Kerosakan.



Lahad Datu: Proses penilaian tahap kerosakan dan keselamatan penduduk Kampung Tanduo dekat sini, oleh pasukan keselamatan dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dijangka mengambil masa seminggu.

Timbalan Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Tan Kok Liang, berkata proses penilaian sudah bermula kelmarin membabitkan pasukan keselamatan, MKN dan majlis daerah yang dibenarkan memasuki kampung berkenaan.

“Kita menjangkakan pasukan penilaian itu mengambil masa seminggu sebelum keputusan dibuat, sebelum membenarkan penduduk pulang ke kediaman masing-masing.

Penilaian perlu dilakukan secara terperinci kerana ini membabitkan nyawa penduduk bagi memastikan tiada sebarang ancaman pengganas,” Datuk Tan Kok Liang, Timbalan Pesuruhjaya Polis Sabah

“Penilaian perlu dilakukan secara terperinci kerana ini membabitkan nyawa penduduk bagi memastikan tiada sebarang ancaman pengganas,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Akhbar semalam melaporkan, pasukan penilaian itu ditubuhkan untuk menilai tahap kerosakan dan kerugian dialami penduduk kampung terbabit sejak Ops Daulat dilancarkan pada 5 Mac lalu.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dilaporkan berkata, penilaian turut dibuat dari segi aspek keselamatan penduduk sebelum mereka dibenarkan pulang dan menjalani kehidupan seperti biasa.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...